Podsumowanie PAX 2012 część 3

Pora na trzecią część naszego podsumowania PAX 2012. Tym razem mamy dla Was zebrane informacje z tematu na oficjalnym forum. Główny pisarz BioWare - David Gaider postanowił odpowiedzieć na kilka pytań w wątku PAX, o którym pisałem tutaj. Pytania były naprawdę interesujące a odpowiedzi Davida na pewno spodobają się fanom gry. Zapraszam do rozwinięcia.

 

Pytania & Odpowiedzi.

Rzucę okiem na listę i opowiem na kilka pytań. Naprawdę, nie mogę odpowiedzieć na te dotyczące niezapowiedzianych projektów lub ich cen, ale jest tu wiele świetnych pytań. Zobaczę, co da się zrobić.

Czy w Dragon Age III pojawią się mroczne pomioty? (mam nadzieję, że nie, zobaczyliśmy już ich historię, osobiście jestem bardziej zainteresowany innymi narodami i wojną templariuszy i magów).

Mroczone pomioty są częścią Dragon Age - tak, tak, one zostaną pokazane w przyszłych grach. Ale to nie znaczy, że będą w centrum zainteresowania.

Demony Głodu pojawiły się w Przebudzeniu i Dragon Age II, zastanawiam się, dlaczego Demony Głodu nie mają własnego unikalnego modelu? Czy otrzymają go w Dragon Age III?

To dobre pytanie. Początkowo oni nie mieli modelu, ponieważ nie mieliśmy czasu, aby taki stworzyć. Na pewno dostaną model w przyszłości, ale mamy tez inne klasy nowych demonów.

Gdzie Szarzy Strażnicy rzeczywiście dostarczają specjalnie zapieczętowane koła sera w Kirkwall? (A jeśli tak, to poznamy ich motywy)?

Nasi projektanci poziomów to bardzo dziwni ludzie. Czy wiesz, że koła serów są ukryte na każdym poziomie w Dragon Age II ? Niektórych z nich gracz może nie zauważyć, ale uwierz mi one tam są.

Czy klan Marethari/Merrill odegra jakąś rolę? Chciałbym się dowiedzieć, ponieważ mój Stary Strażnik był Dalijczykiem i byłem szczęśliwy, jak widziałem, że ten klan powrócił w DA2.

Uważam, że istnieją inne grupy Dalijczyków, które moglibyśmy przenieść, ale czy miałoby to jakiś sens? Nie.

Czy wątek Morrigan zostanie kiedykolwiek rozwiązany?

Zdecydowanie. Dość dręczenia. Mam rację?

Jeśli ktoś nie miał okazji zagrać w jakieś konkretne DLC, czy to będzie wydarzenie, które "miało miejsce i tak", jak w przypadku Mass Effect i jego DLC, komiksami i książkami?

Jeśli pytasz o DLC do DA2, to tak - zostaną uznane za wydarzenia, o których Varric "zapomniał" początkowo powiedzieć Cassandrze, więc to ma sens, że zdarzyły się mimo to. Raczej nie przypuszczam, że każdy gracz będzie wiedział o tych zdarzeniach, jednak sposób, w jaki odniesiemy się do nich (jeśli to zrobimy), może być różny.

Wiem, że Izabela uciekła, jeśli przekazaliśmy ją Qunarii, ale czy ona kiedykolwiek wróci się mścić?

Izabela nie jest typem mścicielki, ale kto wie? Wiele może się wydarzyć od tego czasu.

Czy istnieje szansa, że udostępnicie zestaw narzędzi do Dragon Age III?

Mark opowiedział na to w panelu, powiedział, że nie jest to jeszcze ustalone, ale pełny zestaw narzędzi w przyszłej grze Dragon Age, jest mało prawdopodobny.

Czego zostaną pozbawieni gracze, którzy nie grają w Multiplayer (wy wiecie, że pracujecie nad tym)?

To jest rodzaj pytania, na które łatwo odpowiedzieć, kiedy będziemy rozmawiać o tym, jakiego rodzaju multiplayer będziemy mieć. Mike wspomniał w panelu, że chcemy coś w rodzaju kooperacji z Baldur's Gate, która jest dla nas inspirująca, ale na szczegóły trzeba będzie poczekać.

Czy spotkamy Hawka lub Strażnika i czy będzie grywalny?

Nie grywalny, nie. Jeśli się pojawią, będzie to zależało od tego, jak bardzo są ważni i od tego, jak sobie poradzimy z pozwoleniem graczowi na podejmowanie decyzji w ich obecności. Jeśli to zrobimy, chcemy to zrobić dobrze.

Czy zobaczymy ponownie Anorę?

Jeśli wrócimy do Fereldenu lub będziemy mieli wątek z monarchą Fereldenu, ale tylko pod warunkiem, że Anora została królową w Początku, to zdecydowanie się pojawi. Ten pomysł bardzo mi się podoba.

Czy odwiedzimy więcej niż jedno miasto? Powiedzmy, na przykład, Tevinter i Orlais?

To nie są miasta, to całe narody.

Sądzę, że Mike mówił, że chcemy mieć więcej różnorodności środowisk i obejmuje to większy zakres w świecie Thedas. To nie znaczy, że będziemy wędrować przez każdy centymetr kwadratowy tego świata.

Czy pojawi się wątek dziecka Morrigan?

Jeśli Morrigan miała dziecko, to w każdym wątku z udziałem Morrigan będzie brane pod uwagę dziecko. Więcej nie wiem.

Podobała mi się idea posiadania sarkastycznych, dyplomatycznych i agresywnych opcji na kole dialogowym. Podobało mi się, że ton Hawke zmieniał się w zależności od tego, jak odpowiadał ludziom. W jaki sposób zrobicie tym razem koło dialogowe? Zamierzacie trzymać się tego pomysłu i stosować go nadal?

Jeszcze nie zdecydowaliśmy, jakie będą zmiany wprowadzimy w prezentacji koła (albo tonie, o którym wspomniałeś). Jednak jakieś będą. Zawsze jest miejsce na poprawki.

Czy spotkamy postacie z książki Dragon Age: Rozłam?

Na pewno możemy spotkać, choć musielibyśmy wprowadzić je w taki sposób, który nie wymaga wcześniejszej znajomości.

Chciałbym mieć w drużynie Poszukiwacza Prawdy lub być jednym z nich. Czy jest to możliwe?

Tak, jest to możliwe.

Czy zobaczymy nowych przeciwników i potwory?

Czy nie jest to normalne w przypadku nowych wersji?

Czy dowiemy się, kim tak naprawdę jest Flemeth?

Nadejdą Wielkie Odpowiedzi dotyczące Flemeth, Morrigan i wszystkiego, co z nimi związane. Może nie wszystkie odpowiedzi, ale na pewno te ważne.

Jak to jest, że Fiona wciąż żyje, czy ona coś wie i ma kontakt z synem?

Jeśli pamiętasz, Fiona nie miała skazy Mrocznych Pomiotów na końcu Powołania. Tak więc technicznie nie była nawet Szarą Strażniczką. Co do jej wiedzy/zainteresowania synem - będziesz musiał poczekać i się przekonać.

Czy Szara Straż odegra znaczącą rolę w historii Dragon Age III? Byli tak ważni w Początku, Przebudzeniu i w drugiej książce, że miałem wrażenie, że historia Dragon Age będzie kręcić się wokół nich. Teraz wydaje mi się, że oddalamy się od nich i idziemy w innym kierunku, wojny magów i templariuszy. Jestem ciekaw, czy ujrzymy więcej Strażników i Mrocznych Pomiotów?

Zabawne, że o tym wspominasz. Szary Strażnicy szykowali coś w Dragon Age II, chcesz dowiedzieć się, co dokładnie.

Czy będziemy mieli nową klasę lub dostępne specjalizacje?

Łotrzyk, Wojownik, Mag, te na pewno powrócą. Czy zobaczymy coś jeszcze? Być może druida lub kapłana?

Tak. Mike wspominał, że pojawią się nowe specjalizacje - chodź w tym samym czasie wspominał, że specjalizacje będą miały większy wpływ zarówno na historię jak i postać, więc prawdopodobnie będzie ograniczenie do tylko jednej.

Zapomniałem, jak nazywał się mechanizm story-tellingu wykorzystywany w DA2 (z Varrikiem i Cassandrą). Sądziłem, że działał dobrze, ale zauważyłem, że na początku był przesadzony. Czy to powróci? Jeśli nie, możecie powiedzieć o innych możliwościach?

Myślałem, że to interesujący mechanizm, ale nie czuję palącej potrzeby, by go powtarzać. Prawdopodobnie spróbujemy czegoś nowego... albo czegoś starego. Zobaczymy.

Czy problem z importem poprzednich zapisów został rozwiązany? (Słyszałem, że pojawiły się problemy z importem danych z Początku)?

Mamy kilka możliwych rozwiązań, pracujemy nad tym. Więcej na ten temat w przyszłości.

Czy towarzysze z poprzednich gier będą towarzyszami w DA3? (Chciałbym z powrotem Alistera).

Być może. Idealnie jest wymieszać starych i nowych.

Jeśli zdecydowałem się zabić Andersa, to czy on naprawdę umarł?

Tak. Jeśli go zabiłeś, to on naprawdę nie żyje. Duch sprawiedliwości może być inną historią.

Powiedziałeś, że przejrzycie Skyrim "agresywnie", co oczywiście znaczy, że będziecie czerpać z niego inspiracje.

Zatem czas na moje pytanie: którą część z przyszłych DA (ludzie, dajcie spokój, wiemy, że chodzi DA3) macie nadzieję poprawić dzięki temu, czego nauczycie się ze Skyrim?

Gry Elder Scrolls dobrze wykorzystują eksplorację - wątpię, żebyśmy zrobili to w taki sam sposób (to by zmieniło naturalne podstawy naszej gry), ale to dobra lekcja. Jeśli mówimy o tym, że nasze przyszłe gry DA będą w mniejszym stopniu "zawężone", z pewnością to odegra jakąś rolę. Nie oznacza to dokładnego kopiowania Elder Scrolls. Ludzie, którzy chcą, zawsze mogą zagrać w te gry.

Czy pojawią się elementy dynamicznego środowiska. Pogoda, wiatr itp.?

To zależy od tego, czy wprowadzimy zmianę silnika. Taka zmiana mogłaby otworzyć furtkę na wiele możliwości, ale także umożliwić wprowadzenie wielu innych niezbędnych zmian. To wymaga czasu.

Czy jest to coś, do czego dążycie w DA3? Jeśli tak, co będzie pełnić rolę "Normandii" dla towarzyszy, obozu? Może dom ze wspólnym pokojem w każdej lokalizacji?

Podobał mi się pomysł rozproszenia towarzyszy, którzy żyją własnym życiem, ale w praktyce spowodowało to więcej problemów i nie było warte zachodu. Miało to być coś pośredniego między ich dostępnością a wrażeniem, że kręcą się wokół i tylko czekają, aż gracz ich weźmie. Mamy pewne plany, chociaż myślę, że skorzystamy z pomysłów społeczności forumowych.

W przeszłości słyszeliśmy (chyba od Mike'a Laidlawa), że Bioware ma zamiar projektować raczej pojedynki niż walki. Możecie wyjaśnić, co mieliście na myśli i co to oznacza dla przyszłości marki Dragon Age, zwłaszcza pełnej gry (ile możecie w tym momencie)?

To nie jest moja działka, ale tak rozumiem różnicę między "pojedynkiem" a "walką", że pojedynek wymaga większej organizacji. Macie wrogów, którzy wykorzystują środowisko, wymagając od gracza zmiany podejścia albo wykorzystania taktyki. Zatem więcej pojedynków, mniej walki (co oznacza w praktyce mniej bitew, ale nieco bardziej znaczących, kiedy już się zdarzą). To chyba właśnie do tego typu rozgrywki zmierza ekipa.

Chłopaki, jakiej cechy z Dragon Age 2 chcecie się pozbyć najbardziej?

Ponownego wykorzystania otoczenia? Zwłaszcza poziomów, które były wykorzystywane wielokrotnie i przedstawiały różne lokacje w świecie. Nie powiedziałbym, że to odegra ważną rolę, ale warto powiedzieć, że to wykonalna opcja.

Jaka cecha z Dragon Age 2 zostanie na pewno utrzymana?

Protagonista z głosem.

Jaka rzecz, jeśli taka jest, z DA2 jest dla was dobrym pomysłem, ale potrzebuje lepszego zastosowania?

Większość z nich. Kluczem jest stopniowe ulepszanie. Powiedziałbym, że walka jest prawdopodobnie tym, nad czym Mike najbardziej się skupia.

Czy system przyjaźni/rywalizacji zostanie ponownie zrobiony, czy zostanie praktycznie taki sam?

Jest wątek na forum, gdzie omawiam swoje przemyślenia na ten temat. Powiedziałbym, że wymaga pewnych ulepszeń, ale jestem zadowolony z tego, co zrobiliśmy w DA2.

Czy kobiety krasnoludów powrócą? Czy zobaczymy debiut kobiet Qunari?

Tak. I mam nadzieję, że tak.

Czy, jeśli Hawke się pojawi, to będzie z nim wątek miłosny?

Zależy jak/jeśli Hawke ponownie się pojawi, czyż nie?

Czy rzemieślnicy i farmerzy Qunari będą także nosić przedmioty "duszy", jak Asala Stena?

Nie.

Czy wyrażenia Qunari tworzycie na bieżąco, czy wykorzystujecie leksykon/kompendium/słownik, który został stworzony wcześniej?

Mamy całkiem duży leksykon, ale jeśli wyrażenie, jakiego potrzebujemy, jeszcze nie istnieje, to dodajemy je. Mary zwykle ocenia, czy słowo, jakie stworzyliśmy, jest wystarczająco "Qunari". To ona stworzyła większość języka w DAP.

Dlaczego usunęliście możliwość noszenia dowolnego rodzaju broni w DA2? (Np. wojownik z łukiem).

By bardziej odróżnić klasy

Czy Sandala i Flemeth coś łączy?

Raczej nie, ale kto wie? Czekaj... chyba wiem. Ale nie powiem.

Jak myślisz, co było najbardziej niejasnym wyborem moralnym w Dragon Age do tej pory?

Prawdopodobnie rozwiązanie Natury Bestii w Początku.

Którego łotra/antagonistę najlepiej wam się tworzyło? Którego chcielibyście zobaczyć jeszcze raz?

Zastanawiam się między Loghainem a Meredith. Cieszę się, że miałem okazję dodać nieco wątków Loghaina do książek, ale oboje pojawiali się raczej rzadko w głównej grze. Chciałbym takiego "łotra", z którym gracz czułby pewną więź.

Czy list wysłany do EA wskutek homofobicznej kampanii sprawi, że postacie dostępne jako opcje romansowe dla przedstawicieli tej samej płci w poprzednich grach znikną?

Nie, ani w przyszłych grach.

Kiedy wymyślaliście historię Dragon Age, czy mieliście jakiś nadrzędny wątek na myśli, który miał ciągnąć się przez kilka gier i teraz wprowadzacie go, część po części?

Trochę tak, trochę tak. Stworzyliśmy nadrzędny wątek, który musiał zostać zmodyfikowany z czasem. Wiedzieliśmy jednak, że tak będzie, kiedy go wymyślaliśmy.

Czy powróci opcja wyboru rasy... zamiast jedna rasa w całej grze, człowiek albo jakaś inna... w DA3? Zdaję sobie sprawę, że ma to pomniejsze znaczenie, ale to by wiele znaczyło, gdybyśmy mieli tę opcję z powrotem. Miejskie elfy, krasnoludy powierzchniowce , wielu ludzi i nawet Tal Vasoth mogliby na przykład z powodzeniem odgrywać tę samą historię i tylko głos/akcent by ich odróżniał.

Wysłałem to pytanie wcześniej w wątku, ale chciałbym usłyszeć, co może pan, panie Gaider, powiedzieć nam teraz?

To ciągle jest dyskusyjna sprawa, więc nie będziemy jej omawiać, póki nie będziemy mieć wszystkich ustaleń. Są zalety i wady tego rozwiązania... więcej zalet niż wad, ale wady są poważne, mają bardzo silny wpływ na wiele innych systemów. Nawet jeśli nie udostępnimy w końcu wyboru rasy, z pewnością chcemy to wprowadzić, ale jeszcze nie odpowiadamy z całą pewnością. Wiemy, że wielu ludzi chciałoby, by to powróciło (tak jak ja).

Czy romanse między postaciami będą inne, jeśli chodzi o preferencje seksualne, tak jak w ME i DAO, czy generalnie (przypuszczam, że nie wliczacie DLC Książę) będą bi-seksualne, jak to było domyślnie w DA2?

Nie jestem pewien. Mi odpowiadają oba podejścia. Póki każdy ma równą liczbę wyborów, nie mam nic przeciwko używaniu tego systemu w ME3 - póki mamy możliwość to robić.

Kim są pisarze Dragon Age: The Next Thing?

To ci sami ludzie, co w przypadku Dragon Age: The Last Thing... i Sylvia.

Zapomniałem zadać to pytanie na PAX (jeśli przegapiłem wcześniej w wątku, przepraszam)... Ale czy jest szansa, że nowa postać będąca ikoną marki będzie kobietą (albo będzie mieć wersję żeńską)? Uwielbiam kobietę-Sheparda i jej zdjęcie na opakowaniu mojej gry. Mam nadzieję, że to będzie w Dragon Age.

Jest na to szansa, oczywiście, ale nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji. Nie mogę zatem jeszcze nawet spekulować na temat, jak do tego podejdziemy, przepraszam.

Po sukcesie projektów Kickstarter, które przypominają "starą szkołę" RPGów, jak Wasteland 2, Shadowrun, The Banner Saga i nadchodzące Baldur's Gate Enhanced Editions, czy byłoby możliwe zrobienie Dragon Age w tym stylu? Nazywając rzeczy po imieniu, niższy budżet w grze DA z minimalnym udziałem aktorów, z rzutem izometrycznym, 6-osobowa drużyna, mnóstwo tekstu i tak dalej? DA zdaje się dobrze pasować do tego, zwłaszcza jeśli chodzi o łatwiejszą implementację konsekwencji wyborów gracza.

Ciekawie byłoby patrzeć, jak projekty Kickstarter przekształcają się w gotowe projekty. Jednak crowd-sourcing to nie jest dobra opcja dla firmy czy wydawcy - jest trochę nierealistyczna. Jeśli jest to opcja dla mniejszych firm, które zdobywają w ten sposób fundusze na tworzenie pomniejszych gier, to wspaniale. Sam otrzymałem okrągłą sumkę za wspieranie Shadowrun Kickstarter.

Czy jest to możliwe, że dziecko Morrigan stanie się grywalną postacią? Może nawet główną?

Zależy od czasu, w którym rozgrywa się akcja - pod koniec DA2 dziecko Morrigan miałoby ile? 8 lat? Mogło także nie istnieć. Stworzenie z niego głównego bohatera to zwyczajna loteria.

Czy będziemy mieć więcej opcji jeśli chodzi o romanse? Na przykład, jeden dla dobrych, neutralnych i złych postaci gracza?

Nie dzielimy opcji romansowych pod względem neutralności. Nie jestem pewien, czy to by działało. W najlepszym razie próbujemy zrobić parę różnych romantycznych archetypów, by widać było chociaż trochę różnicę w historii, jaką przedstawiają.

Czy możemy się spodziewać więcej interakcji z naszymi towarzyszami i bliższego przedstawienia postaci?

Było sporo możliwości tego typu w DA2. Mimo to wasze interakcje z towarzyszami prawdopodobnie się zmienią - jest inny wątek, w którym to częściowo omawiałem, chociaż plany jeszcze nie są gotowe.

Czy moglibyśmy dostać bardziej kobiece stroje dla żeńskich postaci?

To naprawdę nie moja działka. Byłoby miło, w zależności od rodzaju stroju - chociaż "bardziej kobiece" może znaczyć coś innego dla różnych ludzi.

Czy możemy spodziewać się łatwiejszego w użytkowaniu kodeksu tym razem? Takiego, który nie zaznaczy wszystkiego jako przeczytane, kiedy szukamy nowego wpisu...

Wiem, że były już rozmowy na temat GUI kodeksu. Więc może?

Czy zobaczymy coś w stylu Systemu Reputacji z ME3 w tytule DA?

Nie, prawdopodobnie nie.

Czy rozważaliście eksplorowanie oceanu w następnym tytule DA? Może gracz będzie mógł mieć statek?

Statki i wodne przygody byłyby świetne dla historii, która się na nich skupia.

Teraz informacja dla tych, którzy teraz odwiedzają ten wątek: został on założony po to, by ludzie mogli wpisywać pytania, które miały paść na PAX. Nie jest to wątek, który miał *naprawdę* służyć jako pytania i odpowiedzi w tym wątku. Widząc, że nie było tych pytań na panelu, pomyślałem, że odpowiem na kilka z nich... i tak zrobiłem, najlepiej jak mogłem, i w tym momencie przestaję.

David Gaider

Przepraszam, jeśli już to pytanie padło, ale czy jesteście zainteresowani rozmową typowo na tematy dotyczące gameplayu czy zadań z otwartym zakończeniem, by zaspokoić liczne podejścia, wiele rozwiązań problemów i zawierające wybory i konsekwencje same w sobie, jak w Fallout 1/2, PS:T itd.?

Myślę, że jest to coś, co na pewno chcielibyśmy zrobić. Niektóre zadania będzie można ukończyć tylko w jeden sposób, ale inne będą mieć kilka wersji, w zależności od tego, jak grasz swoją postacią, jakie wybierasz umiejętności i towarzyszy. Jeśli chodzi o drugą część, chcielibyśmy zrobić więcej tego, co samo w sobie zawiera konsekwencje - rzeczy, które w sposób oczywisty i zauważalny odróżniają Twoją historię od historii Twoich przyjaciół.

John Epler

Drukuj