Przystań Szarego Strażnika - Wywiad z Green Ronin

Mam dla Was niespodziankę. Kilka tygodni temu rozmawiałem  z Chrisem Pramasem, Nicole Lindroos i Jackiem Norrisem, którzy pracują w Green Ronin, wydawnictwie odpowiedzialnym za Dragon Age RPG. Dowiedziałem się, jak wyglądają ich plany na przyszłość i wiele więcej...

 Witajcie. Dziękuje, że zgodziliście się na wywiad. ;)


1. Jak to jest pracować nad grą, która rozgrywa się w świecie Dragon Age? Czy jest trudno? Na pewno musicie znać dobrze to uniwersum?

BioWare stworzyło bogaty i ekscytujący świat, zatem praca nad nim jest przyjemnością. Musimy bardzo dobrze go znać. Dragon Age: Początek przeszedłem sześć razy, Dragon Age II - cztery razy, czytałem też komiksy i książki. Nawet teraz nie potrafimy instynktownie zrozumieć  tych realiów i potrzebujemy kogoś takiego jak David Gaider czy Mike Laidlaw, zatem pomoc z BioWare jest zawsze mile widziana i ceniona. Najtrudniejszą częścią tworzenia RPG jest sprawić, by jak najwięcej ludzi było zadowolonych.

Nie da się uszczęśliwić wszystkich, ale dokładnie analizujemy opinie i staramy się, by wyszło jak najlepiej.

2. Pytanie, które siedzi w mojej głowie od kilku miesięcy. Czy znacie datę premiery Dragon Age RPG Zestaw 3? Fani byli zawiedzeni, że premiera została przełożona kilka razy.

Tekst jest w ostatniej fazie tworzenia. Grafika jest już opracowana. Niektóre rozdziały zostały już sprawdzone przez BioWare. W ubiegłym roku pojawiły się niespodziewane komplikacje i byłem tak samo sfrustrowany jak inni, możecie mi wierzyć. Nie chcę podawać konkretnej daty, ponieważ zawsze, kiedy to robię, musi coś wypaść. Ale raczej nie trzeba będzie już długo czekać.

3. Obejrzałem obie części TableTop z twoim udziałem, Chris. To było genialne. Przyznam, że początkowo byłem sceptycznie nastawiony do tego typu zabawy, ale zmieniłem zdanie. Świetny materiał! Czy planujecie nagrać więcej tego typu wideo.

Może stworzę dłuższe wideo tego typu, kiedy wszystko zostanie już złożone w całość. To będzie cała sesja. Prawdopodobnie jednak nie będzie tak gładko zrobione jak TableTop. Ludzie z LA naprawdę wiedzą, jak się za takie rzeczy zabierać.

4. Czy są jakieś szanse, aby gra w przyszłości została wydana w innym języku? Na przykład polskim?

Rozmawiałem z polskim oddziałem kilka lat temu. Wszystko się posypało, kiedy powiedziałem im, że licencja nie będzie obejmować praw do robienia koszulek. Pozostaję otwarty na inne oferty.

5. Jack, od prawie dwóch miesięcy pracujesz nad Dragon Age. Jak ci się to podoba? Masz dużo obowiązków?

To było świetne. Wspaniali współpracownicy i bogaty i interesujący świat, nad którym można było pracować. Co więcej, system AGE jest czymś, z czym naprawdę dobrze mi się pracowało. To wspaniałe połączenie solidnej mechaniki i zoptymalizowanych, innowacyjnych rozwiązań dających wiele opcji podczas rozgrywki. W dodatku do Dragon Age jestem podekscytowany tym, że podstawowy system znakomicie się sprawdza w przypadku innych, licznych gatunków, realiów i pomysłów, jak na przykład nadchodzące, oryginalne realia Green Ronin, w których wykorzystuje się ten system. I cóż, byłem bardzo zajęty, ale Chris i inni bardzo mi pomagali i przyspieszali prace.

6. Mamy Dragon Age RPG. Czy jest możliwe, że zobaczymy inne gry studia BioWare w papierowej wersji?

Ludzie cały czas pytają o Mass Effect, ale to prędko nie nastąpi. Próbowaliśmy, ale ekipa BioWare zajmująca się Mass Effectem nie jest zainteresowana grą planszową. Jeśli to się zmieni, chętnie skorzystamy z tej okazji.

7. Do tej pory w Waszych produktach z serii Dragon Age pojawiły się takie kraje jak Ferelden, Nevarra i Orlais. Do zestawu 3 trafi Tevinter, a co z resztą krain? Kolejne zestawy? Dodatki, jak "Krew w Fereldenie"? DLC?

Mieliśmy pomysł, by wykorzystywać inne miejsca gdy wydawaliśmy nasze produkty. Zestaw 3 zawiera szczegółowe informacje o Orlais i imperium Tevinter. W następnych materiałach poszerzymy całość o nowe obszary, a niektóre elementy będą dotyczyć miejsc, które już wykorzystywaliśmy. Tak będzie w książkach i DLC.

8. Opowiedzcie o nowym podręczniku, chciałbym dowiedzieć się czegoś nowego, czego nie ma w opisie, który udostępniliście. Podczas bety widziałem jazdę konną oraz nowego potwora, Aban-atashi.

Wprowadzimy specjalizację kawalerzysta, chcieliśmy zatem wspierać takie elementy jak jazda konno czy walka z grzbietu konia i stworzyć grupę broni - lance. Inne elementy, które nie znalazły się w wersji testowej, to statystyki Arcydemona i system narracji w wielkich bitwach.

9. Jak układa się wasza współpraca z BioWare?

Łączą nas świetne relacje z BioWare. Ekipa Dragon Age pracowała już nad grami planszowymi, więc jesteśmy bratnimi duszami.

10. Jaka atmosfera panuje w siedzibie Green Ronin?

Tak naprawdę nie mamy głównego biura. Mamy pracowników rozsianych po całej Ameryce i wykorzystujemy do łączności telekomunikację. Mamy ludzi w New Hampshire, Wisconsin, Virginii, Florydzie, Kalifornii, Oregonie i Waszyngtonie. Większość naszej komunikacji odbywa się przez emaile, ale od czasu do czasu zwołujemy konferencje telefoniczne.

11. Czego najbardziej nie znosicie w waszej pracy?

Najtrudniej mi znaleźć czas na projektowanie, żeby nikt nie przeszkadzał. Prowadzenie firmy złożonej z 12 osób zabiera mnóstwo czasu. Zawsze trzeba uporać się z nowymi sytuacjami kryzysowymi, albo trzeba się natychmiast czymś zająć. Prawie nigdy nie ma dnia, w którym mógłbym wyłącznie pisać.

12. Zdradzicie mi wasze plany na 2013 rok? Udziały w pokazach? Nowe produkty z DA? Wiem o "Głębokich Ścieżkach". Wydacie coś jeszcze?

O tak, masa konwentów. Mamy już za sobą Toy Fair w Nowym Jorku i Emerald City Comicon tutaj, w Seattle. Będziemy na targach GAMA Trade Show w marcu, Origins w czerwcu , GenCon w sierpniu, Penny Arcade Expo we wrześniu i pewnie jeszcze parę innych.

Mamy więcej planów związanych z Dragon Age. Jack zaczął już pracować nad nowymi PDF-ami. Po Głębokich Ścieżkach będzie następna książka źródłowa, ale zapowiemy ją później w tym roku.

Chris Pramas, Jack Norris

Chris chyba odpowiedział na wszystko. Nie będę dodawać swojego komentarza, ale mogę powiedzieć, że jestem największą fanką DA w firmie i nie mogę się doczekać nowych realiów i opcji związanych z postaciami, które będą pod ręką, gdy BioWare wyda nowe materiały.

Nicole Lindroos

Bardzo dziękuje za wywiad. Mam nadzieje, że pytania były ciekawe. Chciałbym Wam gorąco podziękować za to, że wydajecie wasze gry. Dzięki nim, moja wiedza na temat Dragon Age jest jeszcze większa. Oby tak dalej!

 

English version.

 

Hi and thank you for allowing me to make this interview. ;)

1. How does it feel to work on a game that is set in Dragon Age universe? Is it difficult? For sure you must know this universe very well.

BioWare has built a rich and exciting world, so it's a pleasure to work on it. We do have to know the world well. I ended up playing Dragon Age: Origins six times and Dragon Age II four times, and I've read the comics and novels too. Even so, we don't have the sort of instinctual understanding of the setting as someone like David Gaider or Mike Laidlaw do, so BioWare's feedback is always useful and appreciated.  The difficult part of any RPG is trying to make as many people as possible happy.

You can't please anyway, but we do listen to feedback and try to do our best.

2. I was thinking about asking this question for a few months already. Do you know the release date of the Dragon Age RPG Set 3? Fas have been quite disappointed by the fact that the release have been postponed several times.

The text is in final development now. The art is in. Some of the chapters have gone through BioWare already. We had some unexpected setbacks last year, and I share everyone's  frustrations, believe me. I hesitate to give a date at this point because it seems every time I do, something else happens. It won't be that much longer though.

3. I have watched both TableTop episodes featuring you, Chris. That was incredible. I must admit that in the beginning I was quite skeptical about this type of fun but I changed my mind. It was really good material! Are you planning on making some more videos of that kind?

I may be doing a longer video like that if everything comes together. That would be a full session. It likely won't be as slick at TableTop though. Those LA film people really know what they are doing.

4. Are there any chances that the game will be published in some other languages? Polish for that matter?

I talked to a Polish company a couple of years back. Things broke down when I told them that the license did not include the rights to do t-shirts. I'd be open to other offers.

5. Jack, you have been working on Dragon Age for almost two months. How do you like it? Do you have a lot of duties?

It's been great.  Great co-workers and a really rich and interesting world to work with.  In addition, the AGE system is something I really enjoy working with.  It's a great mix of solid mechanics and some streamlined and innovative new approaches that gives a lot of the options during play.  And in addition to Dragon Age, I'm excited about how the base system will work well for numerous other genres, settings, and ideas, like Green Ronin's upcoming original setting using the system.  And yeah, its been fairly busy but Chris and everyone has been a great help getting me up to speed.

6. We already have Dragon Age RPG. Is is possible that some other BioWare games will be published as tabletop RPGs?

People ask for Mass Effect all the time, but it's just not happening any time soon. We have tried, but the Mass Effect team at BioWare isn't interested in a tabletop game. If that changes, we'd be happy to pursue it.

7. Up until now, you have included in your Dragon Age products such countries as Ferelden, Nevarra, and Orlais. Set 3 will include Tevinter. What about the rest of the countries? Will they be available in future sets? Add-ons such as "Blood in Ferelden"? DLCs maybe?

The idea was to cover more of the setting as we released products. Set 3 has detailed info on Orlais and the Tevinter Imperium. In future material we'll do some expansion of other areas, and some drilling down into areas we've already covered. That'll happen in books and DLC.

8. Tell me something about the new core-book. I would like to know  something new, something that you haven't already put in the published description. During the beta I've seen horseback riding and a new monster, Aban-atashi.

We introduce a chevalier specialization, so we wanted to support that with things like riding and mounted combat talents and the lance weapon group. Other things that weren't in the playtest packet are stats for the Archdemon and a narrative system for mass combat.

9. How is the cooperation with BioWare coming together?

We have a great relationship with BioWare. The Dragon Age team have a background in tabletop RPGs, so we're very much kindred spirits.

10. How is the atmosphere in your Green Ronin headquarter?

We actually don't have a central office. We have employees scattered out across America and we all telecommute. We have people in New Hampshire, Wisconsin, Virginia, Florida, California, Oregon, and Washington right now. Most of our communication is thus by email, though we do have conference calls periodically as well.

11. What do you hate the most about your work?

How hard it is for me to get uninterrupted design time. Running a company of 12 people takes up a lot of my time. There's always some new crisis to deal with, or something else that needs to be handled right now. I almost never get a day when I can just write.

12. Can you share your plans on 2013? Will you attend some events or conventions? OR maybe you plan some new DA releases? I know about the "Deep Roads". Are you planning on publishing some more?

Oh yes, lots of conventions. We already did Toy Fair in NYC and Emerald City Comicon here in Seattle, We'll be at GAMA Trade Show in March, Origins in June, GenCon in August, Penny Arcade Expo in September, and likely a couple of more.

We do have further plans for Dragon Age. Jack has started working on some new PDFs already. After Deep Roads will another big sourcebook, but we'll announce that later this year.

Chris Pramas, Jack Norris

Chris seems to have answered everything. I'll pass on adding any additional commentary except to say I may be the biggest Dragon Age fan at the company and I can't wait for all the new setting and character options that will be at our fingertips when the new Bioware material is released.

Nicole Lindroos

Thank you very much for the interview. I hope that the questions were interesting. I would like to thank you very much for your publishing work and your games. Thanks to them my knowledge about Dragon Age is even bigger. Keep up the good work!

Cheers


Drukuj