Wywiad z Tomaszem Tincem (Electronic Arts Polska)

Na początku chciałbym Wszystkich powitać w nowym roku. Mam nadzieję, że i ten rok, będzie dla Was korzystny, oraz zapewni Wam dużą dawkę artykułów na Przystani. Jednak przejdźmy do meritum: Kilka dni temu miałem okazję porozmawiać z Tomaszem Tincem, który jest PR Managerem w Electronic Arts Polska. Tomek opowiedział o swojej pracy, o Dragon Age oraz trochę o przyszłości. Wywiad, który przeprowadziłem, znajduje się w rozwinięciu.

Przed Wami Tomasz Tinc, PR Manager w Electronic Arts Polska


Cześć Tomku, co słychać? Dziękuje, że zgodziłeś się na wywiad. Mam nadzieję, że nie zamęczę cię moimi pytaniami ;)

Dziękuję, miewam się bardzo dobrze. I, naturalnie, bardzo dziękuję za zaproszenie mnie do wywiadu!

1. Pracujesz w EA już kilka lat i na pewno miałeś styczność z wieloma grami, które posiadały tzw. DLC. Co sądzisz o Downloadable content? Czy jest to potrzebne? Czy jako gracz nie czujesz się oszukany, że dostajesz część gry, która jest potem łatana wieloma dodatkami?

Głównym celem dodatków jest wzbogacanie zabawy i pogłębianie rozgrywki, tak by przygoda z grą mogła trwać jeszcze dłużej: nawet po ukończeniu tzw. "podstawki".

W żadnym wypadku nie mogę zgodzić się z opinią, że gry są "łatane wieloma dodatkami", a ich publikowanie jest formą "oszukiwania graczy".

Warto przypomnieć, że historia wzbogacania gier rozszerzeniami sięga wielu lat wstecz. W ostatnim czasie zmieniła się forma ich dystrybucji, ale nie ich filozofia. Jak wspomniałem, chodzi o to, by dać graczom jeszcze więcej zabawy i frajdy.

2. Jeżeli jesteśmy już w temacie DLC, chciałbym zadać Ci pytanie, które mnie męczy od kilku lat. Dlaczego w Polsce spolszczono tylko część DLC? Mam na myśli 3 ostatnie do Dragon Age: Początek. Nie było na nie popytu? Pojawiły się jakieś problemy w komunikacji między Wami a BioWare?

Problemów w komunikacji z BioWare nigdy nie było. Nie chodzi tylko o to, że to bardzo sympatyczni i otwarci ludzie, ale też o to, że BioWare jest częścią rodziny Electronic Arts.

Fakt, że wspomniane dodatki nie ukazały się w polskiej wersji językowej był oczywiście dla nas bardzo bolesny i raz jeszcze pragniemy gorąco przeprosić za to członków społeczności. Niezmiernie cieszy nas natomiast fakt, że polskie community tak bardzo zaangażowało się nie tylko w rozwój rodzimego fandomu, ale też gry samej w sobie, czego efektem jest m.in. spolszczenie Dragon Age Ultimate Edition.

3. Jak to mówią: Gdzie wydawca nie może tam fan pomoże.

Mimo, że część przygód do Początku ukazało się tylko po angielsku to gracze nie musieli się martwić bowiem pojawiła się grupa zapaleńców, którzy podjęli się tłumaczenia kolejnych historii Szarego Strażnika. Co sądzisz o takiej inicjatywie? Na pewno ludzie z "Grupy tłumaczy DLC do Dragon Age" mieli nie lada wyzwanie?

4. Wkrótce swoją premierę będzie miało spolszczenie do Dragon Age Ultimate Edition. Na pewno wielu z graczy ucieszy się z tego powodu, ponieważ nie każdy zna angielski do perfekcji. Czy podoba ci się, że fani są tak aktywni? Co myślisz o samych autorach?

Myślę, że autorom należą się wielkie słowa podziękowania oraz najwyższe uznanie za ich ciężką i bardzo owocną pracę, o czym zresztą wspominałem już wielokrotnie. Świadomość, że społeczność fanów gry jest tak bardzo oddana i zaangażowana w jej rozwój jest naprawdę więcej, niż pokrzepiający.

Teraz chciałbym skupić się trochę na twojej osobie ;)

5. Co czujesz gdy zajmujesz się takimi tytułami jak Dragon Age czy Mass Effect?

To przede wszystkim czysta przyjemność. Zajmuję się oczywiście również innymi tytułami z oferty EA, niemniej z uwagi na to, że jestem wielkim fanem RPG-ów, praca nad grami BioWare daje mi dodatkową frajdę.

6. Brałeś udział wielu imprezach branżowych, spotkałeś członków BioWare. Proszę powiedz, jacy oni są? Kogo lubisz najbardziej z ekipy z Kanady?

Pracownicy BioWare to osoby z prawdziwą pasją, a przy tym niezwykle sympatyczne i towarzyskie. Możliwość współpracy z nimi bardzo, ale to bardzo sobie cenię.

7. Od ilu lat pracujesz w EA? Jak to wszystko się zaczęło, obiło mi się o uszy, że również pracowałeś na fanowskiej stronie.

W Electronic Arts Polska pracuję już od ponad 5 lat, natomiast z firmą związany jestem od około ośmiu - wtedy to bowiem prowadziłem, jak słusznie zauważyłeś, serwis fanowski. Dotyczył on gier powstałych w oparciu o licencję filmowej trylogii "Władca Pierścieni", ze szczególnym naciskiem na "Bitwę o Śródziemie". To świetna gra, która na mojej prywatnej półce z grami po dziś dzień zajmuje szczególnie miejsce.

8. Jaka atmosfera panuje w Polskim oddziale Electronic Arts?

Straszna! Przez cały dzień musimy siedzieć w piwnicy, a na całe biuro przypadają zaledwie trzy komputery, przez co większość zespołu korzysta z maszyn do pisania... Wyobrażasz sobie pracę w takich warunkach?

A mówiąc zupełnie serio: atmosfera jest naprawdę wspaniała. Głównie za sprawą ludzi, z którymi mam przyjemność współpracować. A to prawdziwi pasjonaci, od których wiele można się nauczyć.

Poza tym, możliwość pracy nad jednymi z najbardziej oczekiwanych gier, poznawania nowych, bardzo ciekawych ludzi, poszerzenia swojej wiedzy i horyzontów oraz nabywania tak cennego doświadczenia (branżowego i nie tylko)... Świetna sprawa. I gorąco każdemu polecam!

Pozwolisz, że cofniemy się o kilka lat...

9. Jak wyglądały początki marki Dragon Age w Polsce? Jeśli dobrze pamiętam, to myślałem, że będzie to "kolejna durna gierka gdzie tłucze się orki" na szczęście się myliłem i okazała się sukcesem.

Nigdy nie myślałem o Dragon Age jako o kolejnej grze "w której tłucze się orki". Przecież miała to być nowa produkcja studia BioWare - dokładnie tego samego, które dało światu Baldur's Gate, Star Wars Kngiths of the Old Republic, Jade Empire oraz Mass Effect!

Dla mnie pierwszy Dragon Age był przede wszystkim "chrztem bojowym". W 2009 roku, kiedy gra debiutowała na rynku, miałem już za sobą co prawda ponad 2 lata pracy oraz doświadczenia, niemniej "Początek" miał być pierwszym projektem, w którym tak wiele zależeć miało od mojej skromnej osoby. Było to więc wielkie wyzwanie, które dało mi sporo satysfakcji, a także bardzo wiele mnie nauczyło.

Bardzo zaawansowana wersja gry trafiła w moje ręce na kilka miesięcy przed premierą, przez co miałem sporo czasu na jej dogłębne poznanie jeszcze na etapie pracy nad kampanią marketingową. Spodobała mi się ona tak bardzo, że kiedy finalnie w moje ręce wpadła pełna wersja bez zastanowienia uruchomiłem ją raz jeszcze, od początku. A potem jeszcze raz... I kolejny... I jeszcze jeden.  

10. W 2009 roku nasz kraj odwiedziło kilku gości zza oceanu. Mowa o przedstawicielach BioWare. Czy możemy liczyć na kolejne spotkanie? To byłaby mega atrakcja!

Owszem: to była mega atrakcja. W sumie zorganizowaliśmy wtedy w kraju trzy przedpremierowe pokazy gry (zamknięte oraz otwarte): w warszawskim Muzeum Wojska Polskiego, na Zamku Królewskim oraz na targach Poznań Game Arena. Gościliśmy wtedy wielu znakomitych gości ze studia w BioWare, w tym Grega Zeschuka, Jaya Watamaniuka... Naprawdę sporo się działo.

Jeśli zaś chodzi o kolejne tego rodzaju spotkania... Cóż, bardzo jestem ciekaw, co przyniesie przyszłość...

Oprócz PR Managerem jesteś też graczem. Chciałbym zapytać cię o poprzednie gry.

11. Początek czy Dragon Age II? Która z tych gier jest według Ciebie lepsza?

Bardzo wiele czasu spędziłem przy obu tych produkcjach. Każda z nich miała w sobie "to coś": ciekawy świat, niezapomnianych bohaterów, interesujące questy, ciekawe intrygi.

Trudno jest więc udzielić mi jednoznacznej odpowiedzi na pytania, która z nich była lepsza. Odpowiem więc dyplomatycznie, że po prostu bardzo lubię markę Dragon Age i nie mogę doczekać się jej kolejnej części!

12. Jeśli miałbyś możliwość trafienia do gry, to kim chciałbyś zostać? Szarym Strażnikiem? Templariuszem? Kawalerzystą z Orlais? Łowcą niewolników z Tevinter a może kimś innym?

Najchętniej jakimś wielkim generałem, który nie musi osobiście ruszać do boju. Walka jest fajna w grach, natomiast bardzo mocno wątpię, czy wymachiwaniem mieczem dawało tyle samo satysfakcji w rzeczywistości...

Ale magia? To zupełnie inna para kaloszy. Tyle tylko, że perspektywa opętania przez demona wydaje mi się mało atrakcyjna.

A co tam - chciałbym zostać Szarym Strażnikiem. Najchętniej z tych czasów, w których dosiadali gryfów!

13. Twój ulubiony kraj z uniwersum?

Spośród zaprezentowanych dotąd w grach i dodatkach: Ferelden. I to nie tylko przez sentyment.

To bardzo ciekawe i zróżnicowane miejsce. A do tego naprawdę sporo się tam dzieje. Inwazja pomiotów, zdrada na najwyższych szczeblach władzy, ataki nieumarłych, wielki smok (Arcydemon) obracający w popiół stolicę, zamieszkujące las wiedźmy (z których jedna miałaby spore szanse na tytuł Miss Thedas) - czy wspomniałem już o wielkim smoku?

14. Twój ulubiony stwór?

Ogar Mabari!

15. Czytałeś powieści Davida Gaidera? Która według Ciebie jest najlepsza?

Miałem przyjemność przeczytać wszystkie trzy. Pozwolę sobie (nieco nieskromnie) nadmienić, że miałem pewien udział w ich we wprowadzeniu na ich polski rynek (co również było bardzo fajnym i satysfakcjonującym doświadczeniem). W ogóle to były one ? i są po dziś dzień - moim małym oczkiem w głowie.

Mam nadzieję, że na kolejne nie będziemy musieli czekać zbyt długo!

Dragon Age: Początek

16. Z kim romansowałeś? I dlaczego była to Leliana? Chciałeś mieć dostęp do jej Bryłkowca, by go ugotować? :)

Z Morrigan! To dziewczyna z charakterem, mimo że ciężko określić jej postępowanie mianem wybitnie moralnego... Ale ikry odmówić jej zdecydowanie nie można.

17. Twój ulubiony towarzysz to...?

Alistair i Oghren. Jeden z uwagi na cięty język i trafne riposty. Drugi... Cóż, po prostu był sobą.

18. Masz jakiś ulubiony cytat ?

Każda rozmową Alistaira z Morrigan stanowi świetny materiał na cytat.

19. Wolisz broń białą czy miotającą?

Zdecydowanie broń biała. Generalnie zawsze preferowałem rozgrywkę wojownikiem dzierżącym w dłoni miecz, niż magiem czy bohaterem z łukiem/kuszą. Granie taką postacią daje mi poczucia znajdowania się w centrum akcji.

Dragon Age II

20. Czy podobał ci się własny dom?

Tak. Chyba nawet bardziej, niż obozowisko w pierwszym Dragon Age.

Posiadanie takiego "wirtualnego" domu daje poczucie mocniejszych więzi z bohaterem i bliskości z nim. Myślę też, że nieco go uwiarygodnia.

Poza tym, zawsze miło jest mieć grze wracać, nawet w grze.

21. W sequelu nasz bohater posiadał rodzinę. Kogo najbardziej polubiłeś? Leandrę, Bethany czy Carvera? A może Gamlena i jego córkę?

Zdecydowanie najbardziej do gustu przypadła mi Bethany. Carver też był bardzo ciekawą i świetnie napisaną postacią, ale niekoniecznie najlepszym materiałem na "przyjaciela". Ile można znosić humory drugiej osoby?

22. W drugiej części pojawiło się kółko dialogowe wszystkim znane z ME. Jedni uważali to za zaletę inni za wadę. A jak było z tobą? Czy nie sądzisz, że takie buźki i znaczki są dla dzieci?

To był ciekawy eksperyment, który dawał graczom pojęcie, w jakim kierunku może podążyć rozmowa. Warto też pamiętać, że wybór na przykład "uśmiechniętej buźki" nie zawsze popychał dialog tam, gdzie moglibyśmy się tego spodziewać. Z każdym wyborem więc wiązała się pewna niewiadoma i ryzyko.

23. Postacie, które możemy kojarzyć z Początku oraz Przebudzenia pojawiły się gościnnie w Dragon Age II. Wszystko byłoby dobrze gdyby nie jeden szczegół, ich twarze. Jak zareagowałeś gdy zobaczyłeś, że Alister nie wygląda jak ten, który towarzyszył Szaremu Strażnikowi?

Zaryzykuję stwierdzenie, że Alistair wyglądał niemal dokładnie tak, jak w części pierwszej. Zmianie uległ silnik graficzny gry, królowi Fereldenu również przybyło kilka lat, niemniej jego twarz pozostała podobna.

Odpowiadając na pytanie pozwoliłem sobie nawet na sprawdzenie tego, po raz kolejny.

Wyjątkiem jest natomiast Izabela, która w Dragon Age II wygląda kompletnie inaczej, niż w Dragon Age: Początek. Ale to dobrze, zwłaszcza że w "jedynce" była postacią nie tyle poboczną, co wręcz marginalną. Myślę, że tak gruntowana zmiana jej wyglądu w "dwójce" podyktowana była chęcią uczynienia jej bardziej charakterystyczną i ciekawą.

24. Twoje ulubione DLC to...?

"Polowanie na czarownice" - głównie z uwagi na moją sympatię do Morrigan oraz ciekawą intrygę.

Porozmawiajmy o przyszłości.

25. Kilka miesięcy temu zapowiedzieliście Dragon Age III, która nosi podtytuł Inkwizycja. Czy macie już jakieś plany na akcje promocyjną? Czy będzie o tym głośno? :)

Nie mogę jeszcze ujawnić zbyt wielu szczegółów, ale ponad wszelką wątpliwość Dragon Age III będzie dużą i głośną premierą.

26. Słyszałeś o filmie, który opowiada o historii Cassandry z Dragon Age II?  Czy są szanse, że w przyszłości ten film zostanie przetłumaczony i wydany w naszym kraju?

Staramy się, by publikacje wzbogacające i rozwijające marki BioWare trafiały do Polski. Dobrym przykładem są choćby wydane w naszym kraju przez Fabrykę Słów książki z serii Dragon Age i Mass Effect.

Oczywiście, wspólnie z naszymi partnerami będziemy starać się, by kolejne książki (ale nie tylko) pojawiały się w naszej ojczyźnie.

27. Dark Horse zaczęło wydawać komiksy z uniwersum Dragon Age. Mowa o Milczącym Gaju, Ci, którzy mówią i ostatnim tomie, Dopóki Śpimy, które są uzupełnieniem kanonu. Czy istnieje cień szansy, że ukażą się w języku polskim? Osobiście chciałbym zobaczyć wszystkie komiksy, które wydaje Dark Horse oraz te wcześniejsze od IDW Publishing.

28. Dragon Age to nie tylko gry, książki, komiksy ale także papierowe systemy RPG, seriale oraz gadżety. Niestety do Polski trafiły tylko książki. Czy to się zmieni? Znam osoby, które chętnie biorą udział w sesjach RPG oraz kolekcjonują różne gadżety, jak figurki, czy litografie.

29. O ile mi wiadomo nie tłumaczyliście arbooków z gier, które wydajecie. Nie tak dawno Dark Horse zapowiedziało "Dragon Age: Świat Thedas". który będzie składał się z 3 książek, które dotyczą: Dragon Age, Dragon Age II i Dragon Age III. Twórcy poinformowali nas, że nie będzie to zwykły artbook, gdzie znajdziemy tylko obrazy i szkice ale będzie to ogromna baza informacji o świecie, który wykreowali. Moje pytanie brzmi: Czy uszczęśliwicie fanów i przetłumaczycie cały komplet tych ksiąg?

Odpowiedź na te trzy pytania jest dokładnie taka sama, jak na pytanie nr. 26.

30. Mimo, że Dragon Age: Początek został zdubbingowany to druga część już nie. Jak będzie z trójką? Z własnego doświadczenia wiem, że ludzie wolą napisy.

Jest jeszcze za wcześnie, by wypowiadać się na temat wydania Dragon Age III. Mogę natomiast zapewnić, że wsłuchujemy się w głos społeczności.

31. Co było powodem pozbycia się drukowanych instrukcji w waszych grach? Czy nie moglibyście wydawać ich chociaż do gier RPG? Instrukcje zawierają kilka wskazówek, a nie każdemu chce się wszystko przepisywać czy drukować.

Była to decyzja globalna, podyktowana chęcią dbania o środowisko i spotkała się zrozumieniem konsumentów. Myślę, że instrukcja udostępniona w postaci cyfrowej w niczym nie ustępuje tej tradycyjnej, drukowanej. Niezależnie od gatunku gry.

Pora powoli kończyć, mam nadzieję, że cię nie zmęczyłem? Wink

32. Już 21 grudnia Przystań Szarego Strażnika skończy 4 lata. Co chciałbyś życzyć osobom, które tam pracują?

Całej ekipie Przystani chciałbym życzyć przede wszystkim tego, by nigdy nie traciła swojego zapału i entuzjazmu. A jednocześnie podziękować za dotychczasowe dokonania i zaangażowanie!

33. Jak układa się współpraca z Przystanią?

Współpraca układa się naprawdę świetnie, z którego to powodu jest mi bardzo miło. Tak trzymać!

34. Co sądzisz o naszym administratorze i redaktorze naczelnym?

Sądzę, że to bardzo sympatyczna i otwarta osoba, z którą bardzo miło się współpracuje.

35. Jeśli nas obserwowałeś to mogłeś natrafić na przygotowane przez nas przetłumaczone strony komiksów, zwiastuny, seriale czy różne wywiady. Jesteś z nas dumny? Jak podoba ci się takie zaangażowanie w to co robimy?

Jak już wspomniałem, zaangażowanie ekipy Przystani jest naprawdę niesamowite i zasługuje na najwyższe uznanie. Świadomość tak wielkiej aktywności community jest więcej, niż budująca.

I ostatnie pytanie:

36. Jak podoba ci się nasza Przystań?

O Przystani mogę powiedzieć dokładnie to samo, co o osobach odpowiedzialnych za jej redagowanie i administrację.

Kilka słów dla naszych czytelników i czytelniczek?

Przede wszystkim: z całego serca dziękuję Wam za to, że jesteście! Życzę Wam w Nowym Roku wszystkiego, co najlepsze!

Dziękuję za wywiad!

Ja również dziękuje.


Drukuj